Dansk   English       Bookmark and Share    
 

Nedenfor vises uddrag af artikel fra www.computerworld.dk. Læs hele artiklen her 

Telia: Umuligt at levere ip-tv til Udkantsdanmark

TDC's priser på multicast er så høje, at det ikke er til at få en bæredygtig forrretning, lyder det fra Telia. Derfor må danskere i bestemte områder af landet undvære ip-tv fra Telia.

 
Af Povl D. Rasmussen, Publiceret d. 25. juni 2010 kl. 09.00 | (1)

TDC halverer til juli prisen for at benytte teleselskabets multicast-teknologi, som tjenesteudbydere benytter sig af, hvis de leverer ip-tv igennem TDC's telecentraler.

Men prisfaldet er slet ikke nok, lyder det nu fra Telias juridiske direktør, Jens Ottosen-Støtt.

"Selv med de nye priser er der en ganske betragtelig økonomisk barriere for at kunne gå ind og konkurrere på det her område. Vi arbejder med nogle priser, som gør, at vi skal have op imod 100.000 kunder, før der er balance i tingene," siger Telia-direktøren.

Telia har i dag infrastruktur og teknik til at levere ip-tv til op mod 40 procent af danskerne, uden at selskabet skal leje sig ind hos TDC for at benytte selskabets multicast-teknologi. Det er typisk i byområderne, at Telia har sin egen teknik.

"Det er i de områder, hvor vi og alle andre kan konkurrere med TDC. Det er også der, at der er antenneforeninger. Det er der, hvor der er mange ting, som kunderne kan vælge," fortæller Jens Ottosen-Støtt og fortsætter:

"Ligeså snart vi er i yderområderne, er der i realiteten kun TDC's kobber eller mobilt bredbånd. Det mobile bredbånd kan blive bedre, ja, men skal man have triple play, så skal det køre på det faste net."

Siden TDC lancerede i januar 2009 produktet HomeTrio, har Telia ifølge Jens Ottosen-Støtt forsøgt at få TDC til at ændre sin prisstruktur, fordi den holder konkurrenterne ude.

"Det generer os yderligere, at vi har forhandlet med TDC i to år om det her, og de to år har TDC brugt til at skumme markedet og tage alle de kunder, der lå lige for. Markedet er blevet støvsuget af TDC nu, så nu er det meget hårdere at gå ud og få nye kunder," lyder det fra Jens Ottosen-Støtt.

Telia har dog muligheden for selv at lægge teknik ud i de områder, som selskaber ikke dækker i dag.

"Det er alt, alt for dyrt, hvis vi selv skal dække yderområderne op med vores egen teknologi," svarer Telia-direktøren til den tanke.

Han fortæller videre, at Telia er et multinationalt selskab, og derfor konkurrerer Telia i Danmark med telekoncernens andre datterselskaber.

"Står vi og kigger på meget langsigtede investeringer, så konkurrerer vi med områder, hvor der er muligheder for at få pengene hjem, og det kan ikke betale sig at investere i den slags infrastruktur i Danmark. Det tager for lang tid. Vi gør i stedet noget andet, og det kunne være at investere i infrastruktur i Georgien, Aserbajdsjan eller sådan noget," siger han.

Jens Ottosen-Støtt | Sløjfen 4, 2.tv., 2000 Frederiksberg - Danmark | Tlf.: +45 60 444 300 | jos@stoett-ret.dk