Nedenfor vises uddrag af artikel fra Børsen. Artiklen kan læses i sin helhed på børsen.dk - Avisside i pdf: 201001191028.pdf ; 201001191025.pdf - forudsat at man er abbonnent.
Telia parat til at gribe ind
Firmaer bag visse bannerreklamer benytter ufine metoder og har tvivlsomme adresser
Af Peter Møller Christensen. Børsen, tirsdag, d. 19. jan 2010 / Sektion: 1
»Åh, nej, én af dem. De sørger da også for at holde os beskæftiget,« siger Jens Ottosen-Støtt, juridisk direktør hos teleselskabet Telia, får forelagt, at Nordtyskland, Thailand og Indonesien er hjemsteder for selskabet bag nogle vældig kreative bannerannoncer der vises i mobiltelefoner i forbindelse med forskellige gratisspil.
Jens Ottosen-Støtt forklarer at han ikke selv har kendskab til de aktuelle bannerreklamer, der giver urimelig mulighed for at kunden uforvarende bekræfter en aftale, der typisk koster 25 kr om ugen og automatisk trækkes over mobilregningen. Telia ønsker at den slags forretningsaftaler skal bringes til ophør.
Vi vil gå på jagt efter det, da vi har en praksis på området, som bl.a. er aftalt med forbrugerombudsmanden,« siger han.
Jens Ottosen-Støtt understreger desuden, at der findesr en uafhængig instans under Teleankenævnet, der løbende tager stikprøver i forbindelse med de mange forskellige tjenesteydelser, der sælges gennem overtakserede sms-beskeder. Derudover tager Telia også selv egne stikprøver.