Nedenfor vises uddrag af artikel fra www.computerworld.dk. Læs hele artiklen her
Teleselskaber om netneutralitet: Ikke alle data er lige
Det skaber bedre brugeroplevelser at prioritere internettrafikken. Det mener to teleselskaber, der ikke synes, at al data-trafik på internettet nødvendigvis skal behandles lige.
Af Kenneth Hansen, Publiceret d. 23. august 2010 kl. 07.00 | (2)
Internettet er for alle. For den enkelte blogger og lille opstartsvirksomhed og for mastodonter som Google og Facebook.
Samtidig taler teleselskaberne for, at deres net har visse kapacitetsbegrænsninger - ikke mindst på mobilnettet. Og hvorfor ikke lade dem, der har råd til at betale for det, få bedre forhold end dem, der ikke smider penge i kassen.
Hos tele- og internetudbyderen Telia, mener juridisk direktør Jens Ottosen-Støtt ikke, at der er noget problem i, at de, der har penge, kan få.
"Hvis en virksomhed driver en tjeneste på internettet, hvor det er vigtigt, at data kommer rettidigt frem, så er det klart, at det skal være muligt at købe bedre trafikale forhold. Det skal være frit for alle," siger Jens Ottosen-Støtt.
Han mener ikke, at det er et problem, at mindre opstartsvirksomheder ikke vil få lige så gode forhold, som de virksomheder, der betaler til internetudbyderne.
"Hvis en virksomhed er villig til at betale for quality of service, så er det da fair nok, at de får bedre forhold end en lille opstartsvirksomhed, der ikke betaler noget. Så må den lille virksomhed gøre op med sig selv, om det er en sund forretningsplan at levere på en kvalitet, der er ringere. Hvis kunderne efterspørger den høje kvalitet, så er det jo en del af markedsvilkårene," siger han.
I et udspil til en ny telelovgivning, der er i høring frem til 30. august, lægges der op til, at IT- og Telestyrelsen skal have bemyndigelse til at nedsætte regler, der skal sikre netneutralitet hos landets teleudbydere.
Hos Telia er Jens Ottosen-Støtt enig i, at det vil være skidt for forbrugerne, hvis teleselskaberne tvinges til at behandle al trafik lige. Han mener desuden, at de store indholdsleverandører såsom Google bærer en stor del af skylden for, at debatten om netneutralitet mangler nuancer.
"Google og YouTube, som har gode reklameindtægter på sit indhold, har jo et fuldstændigt gratis distributionsnet, hvilket er ret enestående for en erhvervsvirksomhed. Og når Google diskuterer netneutralitet, så drejer det sig først og fremmest om at sikre, at de fortsat har et gratis distributionsnet," siger han.