Dansk   English       Bookmark and Share    
 

SØ- OG HANDELSRETTEN - DOM I SAG N 3/01

N000300G - MCJ

UDSKRIFT

AF

SØ- & HANDELSRETTENS DOMBOG

____________

Afsagt den 13. juni 2002

Sag N 3/01

Forbrugerombudsmanden

(

Forbrugerombudsmanden ved Peter Fogh Knudsen)

mod

Telia Telecom A/S

(

Advokat Jens Ottosen-Støtt)

D O M

Sagen angår spørgsmålet om, hvorvidt Telia Telecom A/S (i det følgende: Telia)

overholder markedsføringslovens regler i forbindelse med markedsføringen af ”Telia

Sport & Fritid”.

Sagsfremstilling

Telia har siden første halvår 2000 markedsført ”Telia Sport & Fritid” over for sportsforeninger.

Konceptet går nærmere ud på, at Telia skriver til formændene for diverse

sportsforeninger og tilbyder sponsorstøtte på følgende vilkår:

” …Telia Sport & Fritid sponserer foreninger med 100 kr. for hver ny

bestilling og udbetaler derudover en bonus efter 12 måneder baseret

på antal aktive medlemmer. Yderligere modtager din forening hvert

- 2 -

halve år et beløb på 5 % af dine medlemmers samtaler…Med en sponsoraftale

fra Telia Sport & Fritid deltager din forening automatisk i

konkurrencen om 55.555,55 kr. til en festlig lejlighed…”

Foreningerne forpligter sig i givet fald til:

”at arbejde aktivt for tegning af Telia CityPlan abonnementer blandt

medlemmer og øvrige støtter af foreningen”

Telia lader sportsforeningerne distribuere makedsføringsmaterialet til deres medlemmer.

Materialet er udarbejdet af Telia. I et brev til foreningernes formænd står der

følgende:

”Telia har overordnet besluttet ikke at foretage markedsføring overfor

personer under 15 år. Dette er i øvrigt i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens

vejledning ”Børn, unge og markedsføring”.

Som følge heraf henledes

må markedsføres aktivt overfor de af foreningens medlemmer, der

endnu ikke er fyldt 15 år.

med Telia Sport & Fritid bl.a. indebærer, at i de tilfælde hvor foreningen

ikke selv udarbejder og pakker henvendelsen til medlemmerne,

alene anvender og udleverer en medlemsfortegnelse til en underleverandør,

der er anmeldt som EDB-Servicebureau overfor Datatilsynet”

opmærksomheden særligt på, at der ikkeTelia understreger tillige, at en sponsoraftale

Det markedsføringsmateriale, som foreningerne distribuerer til deres medlemmer,

indeholder bl.a. følgende:

”Vær med på holdet…og støt din forening”

”Du er på hjemmebane…med Telia Sport & Fritid”

”Det handler om at være sammen…Skal vi tale os til sjov og ballade”

”PS. Aftalen med Telia Sport & Fritid er på plads, så skynd dig og støt

vores forening nu. Jo hurtigere du tilmelder dig – des hurtigere får vi

sponsorpenge fra Telia Sport & Fritid”

”Bemærk: Er du under 18 år skal abonnementsaftalen underskrives af

din værge eller forælder”

”Du kan frabede dig lignende markedsføring fremover indenfor en

frist af to uger fra modtagelsen af dette brev…”

På tilmeldingsblanketten til Telia Sport & Fritid GSM1800 Abonnement står der lige

under underskriftsrubrikken følgende:

”Ved nedenstående underskrift giver jeg tilladelse til, at Telia kan analysere

hvordan jeg anvender min mobiltelefon, så jeg kan modtage

målrettet information og markedsføring om teleservice fra Telia.

Nej jeg giver ikke denne tilladelse”

- 3 -

Ved brev af 2. august 2000 anmodede Forbrugerombudsmanden Telia om at indsende

en redegørelse for samt eksempler på sponsoraftalerne og markedsføringen.

Ved brev af 8. august 2000 fremsendte Telia det ønskede materiale til Forbrugerombudsmanden.

Den 13. november 2000 anmodede Forbrugerombudsmanden Telia om at

standse ”Telia Sport & Fritid” under henvisning til, at Forbrugerombudsmanden

fandt, at sponsoraftalen og markedsføringen af denne var i strid med markedsføringslovens

bestemmelser.

Telia meddelte den 27. november 2000 Forbrugerombudsmanden, at konceptet

ikke ville blive standset, idet det efter Telias opfattelse overholder de gældende regler.

Forklaringer

Niels Erik Christensen

blev udarbejdet og markedsført. Han var ansvarlig for opbygningen af

salgskanaler gennem forhandlere. Han var ikke involveret i Sport & Fritidskonceptet,

der lå i et andet regi. Han kender således kun konceptet udefra.

Mobiltelefonmarkedet er præget af hård konkurrence, men der sælges alligevel

aldrig abonnementer til unge under 18 år, da det dels er ulovligt og dels kan medføre

tab. Hver gang der sælges et abonnement, bliver kundens cpr.nr. og kreditværdighed

checket elektronisk. Forældre kan tegne abonnementer til deres børn uden at oplyse,

at det er et barn, der er brugeren. Normalt oplyses brugeren kun, hvis der er tale om

en medarbejders mobiltelefon i en virksomhed.

Det er sædvanligt, at en forhandler modtager betaling for formidling af abonnementsaftalen.

Beløbets størrelse er skiftende, ligesom det er forskelligt, om betalingen

sker på airtimebasis eller som et engangsbeløb.

har forklaret, at han arbejdede hos Telia, mens Sport & Fritidskonceptet

Henrik Andersen

Sport & Fritidskonceptet. Baggrunden for konceptet var en handlingsplan, der

indebar en ny måde at se markedet på. Der skulle skaffes nye, loyale kunder. Han fik

ideen dels på grund af sin fortid hos Q8, der har et koncept, hvor der sendes 10 øre til

den forening, kunden er medlem af, hver gang der tankes en liter benzin, og dels på

grund af hans tilknytning til hans børns sportsforening. Målgruppen var foreningernes

medlemmer over 18 år.

har forklaret, at han er ansat i Telia Mobil. Han var med til at udtænke

- 4 -

I dag er børn meget bevidste og stærkt tiltrukket af mobiltelefoni. Børn får mobiltelefoner

i 10 års alderen, og nogle skal selv betale med deres lommepenge. Derfor

er børnene interesseret i abonnementstelefoner, da de er billigst.

Telias interne etiske regler betyder dog, at Telia ikke markedsfører sig direkte

overfor unge under 15 år. Foreningerne under Sport & Fritidskonceptet sendte markedsføringsmaterialet

til samtlige medlemmer - også dem under 15 år, der også var

en del af målgruppen. Brevene blev sendt til børnene, men henvendte sig selvfølgelig

til forældrene, der givet fald skulle tegne abonnementet.

Henrik Kilsgaard

Danske Bank har siden 1998 samarbejdet med Hjerteforeningen om Hjerteforeningens

udstedelse af Mastercards, som administreres af Den Danske Bank. Den Danske

Bank udbetaler 50 kr. om året per Mastercard til Hjerteforeningen og 1,10 kr. per

betalingstransaktion. Hjerteforeningen står selv for markedsføringen af konceptet, og

de udarbejder og udsender selv materialet. Den Danske Bank har en fuldstændigt tilsvarende

ordning med WWF (World Wildlife Fund).

har forklaret, at han er afdelingsdirektør i Den Danske Bank. Den

Påstande

Forbrugerombudsmanden

1. Det forbydes Telia at lade sponsorstøtte til foreninger omfattet af ”Telia Sport &

Fritid” konceptet afhænge af og variere med foreningens medlemmers og andre

støtters anskaffelse og anvendelse af Telias mobiltelefonabonnementer.

2. Telia skal bringe allerede indgåede sponsoraftaler i strid med påstand 1 til ophør.

3. Det forbydes Telia at udlevere materiale vedrørende ”Telia Sport & Fritid” konceptet,

herunder tilmeldingsblanketter vedrørende tegning af telefonabonnementer,

der indeholder begrænsninger i forbrugernes ret til senest 5 måneder efter en

kontrakts indgåelse at opsige aftalen med maksimalt én måneds varsel, jf. bekendtgørelse

nr. 1169 af 15. december 2000 om udbud af telenet og teletjenester §

11, stk. 1, nr. 4.

4. Det forbydes Telia at lade private udsende Telias markedsføringsmateriale efter

har nedlagt følgende påstande:

- 5 -

aftale med eller på opfordring af Telia, medmindre Telia i den forbindelse påser,

at markedsføringslovens § 6a bliver overholdt.

5. Telia skal anerkende, at det samtykke til at modtage personlig adresseret reklame

fra Telia, som forbrugerne afgiver overfor Telia ved tilmelding til ”Telia Sport &

Fritid” ikke opfylder betingelserne i markedsføringslovens § 6a, stk. 3, for, at Telia

kan rette henvendelse til forbrugerne, hvis de er registreret i den fortegnelse,

der udarbejdes af CPR en gang i kvartalet, eller hvis de har frabedt sig dette overfor

Telia.

Telia

nedlagt påstand om afvisning, subsidiært frifindelse. Overfor påstand 3 har Telia taget

bekræftende til genmæle.

har påstået frifindelse overfor påstand 1, 2 og 5. Overfor påstand 4 har Telia

Parternes synspunkter

Forbrugerombudsmanden

at konceptet udnytter, at børn og unge er nemt påvirkelige og mangler erfaring og

kritisk sans. Konceptet udnytter endvidere den goodwill og loyalitet, der er knyttet til

sportsforeningerne. Der sker en utilbørlig sammenblanding af medlemmernes privatøkonomi

og foreningernes finansiering. Konceptet presser foreningernes medlemmer

og støtter til at købe og anvende Telias mobiltelefonabonnementer, ligesom de udbudte

konkurrencer skaber gruppepres i foreningerne. Forbrugernes valg af produkt

kan derfor blive påvirket af usaglige hensyn. Konceptet rammer børn og unge, og

dem må der tages særligt hensyn til. Det anses efter artikel 3 ICC Kodeks for Reklame

Praksis for stridende mod god skik, at en reklame misbruger forbrugernes tillid

eller udnytter deres mangel på erfaring. Det følger af samme kodeks, artikel 14, stk.

1, litra a, at reklamer ikke må udnytte børn og unges manglende erfaring og godtroenhed.

Reklamer må ifølge samme artikels stk. 2 ikke antyde, at besiddelse eller brug

af et produkt i sig selv vil give barnet eller det unge menneske bl.a. sociale fordele

frem for andre børn eller unge, eller at det ikke at eje produktet kan have den modsatte

virkning. Konceptet strider herefter mod god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens

§ 1.

Ved udsendelse af det i

markedsføringslovens § 6a overholdes, idet Telia ikke kan omgå denne regel ved at

har vedrørende påstand 1og 2, der hører sammen, anført,påstand 4 omhandlede markedsføringsmateriale skal

- 6 -

lade ikke-erhvervsdrivende udsende det af Telia udarbejdede markedsføringsmateriale,

hvilken markedsføringsmåde strider også mod markedsføringslovens § 1.

Det omhandlede samtykke til at modtage personligt adresseret reklame i

5

ligesom det kræver forbrugerens positive accept. Telias samtykke er hverken informeret

eller særligt fremhævet, ligesom det indhentes ved negativ accept.

påstandskal efter markedsføringslovens § 6a være informeret og særligt fremhævet,

Telias advokat

overfor børn under 15 år, ligesom det ikke er tilpasset og rettet mod unge under 18

år. Konceptet udnytter ikke den goodwill og loyalitet, der er over for foreningerne,

på nogen utilbørlig måde. ICC Kodeks for Reklame Praksis er hverken krænket eller

relevant. Forbrugs- og afsætningsafhængigt vederlag er desuden et velkendt, indarbejdet

og anerkendt fænomen inden for afsætning af mobiltelefonabonnementer og

således ikke i strid med markedsføringsloven.

Den af forbrugerombudsmanden nedlagte

at den må afvises. Det er foreningerne, som ikke er bundet af markedsføringslovens §

6a, der udsender materialet. Telia kan ikke bestemme, hvordan foreningerne skal foretage

udsendelsen. Telia har handlet korrekt ved at rådgive foreningerne og tilbyde

assistance samt udarbejde materiale, der ikke overtræder markedsføringslovens § 6a.

Det omhandlede samtykke til at modtage personligt adresseret reklame i

har vedrørende påstand 1 og 2 anført, at konceptet ikke markedsførespåstand 4 er formuleret så upræcist,påstand

5 er frivilligt, specifikt, informeret og opfylder lovens krav.

Sø- og Handelsrettens afgørelse

Det er en ganske udbredt form for markedsføring at lade et pengebeløb tilfalde foreninger

eller andre velgørende formål i forbindelse med salg af produkter.

Forbrugernes beslutning om at købe en bestemt vare eller bestille en bestemt

tjenesteydelse træffes efter en afvejning af en lang række hensyn. Pris, egenskaber,

kvalitet og holdbarhed er vigtige elementer. Men etiske, miljømæssige og politiske

hensyn indgår også i mange forbrugeres afvejning. Det kan også være afgørende for

en forbrugers valg af en bestemt vare eller tjenesteydelse, at en del af det vederlag,

som forbrugeren betaler til den erhvervsdrivende, af denne betales videre til en bestemt

forening eller til et bestemt velgørende formål.

Retten kan tiltræde, at børn og unge under 18 år skal beskyttes, således at deres

loyalitet over for eksempelvis sportsforeninger ikke misbruges, ligesom børn og unge

under 18 år ikke bør benyttes i salgs- og markedsføringsøjemed, heller ikke som

- 7 -

salgskanaler for private erhvervsdrivende. En stor del af sportsforeningernes medlemmer

er børn og unge under 18 år, og det kan give anledning til visse betænkeligheder,

hvis udformningen og markedsføringen af ”Telia Sport & Fritid” kan være

med til at lægge et socialt pres på børn og unge, jf. således også artikel 14 i ICC Kodeks

for Reklame Praksis. Børnenes forældre og andre opdragere samt voksne, der

som formænd, bestyrelsesmedlemmer, ledere eller frivillige deltager i arbejdet i foreninger,

har imidlertid ansvar for, at børn og unge vejledes om, hvordan de skal forholde

sig til kommercielle henvendelser af denne karakter, således at de lærer at forholde

sig kritisk hertil og bliver uddannet til at foretage de afvejninger, som en forbruger

må foretage.

Børn og unge under 18 år kan ikke selv tegne et mobiltelefonabonnement, og

Telias markedsføringskoncept forudsætter således, at det er børns forældre eller værger,

der træffer beslutningen om at tegne abonnement hos Telia. På denne baggrund

findes markedsføringen af ”Telia Sport & Fritid” ikke at være i strid med god markedsføringsskik,

og Telia frifindes for Forbrugerombudsmandens

påstande 1 og 2.

Telia har taget bekræftende til genmæle over for

tages til følge.

For så vidt angår

en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug

af andre midler til fjernkommunikation end elektronisk post, et automatisk opkaldssystem

eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder

samt arbejds- og tjenesteydelser, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende

har frabedt sig dette, eller hvis det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes

af Det Centrale Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende har

frabedt sig henvendelser, der sker i sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende

ved undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende

har frabedt sig sådanne henvendelser.

Telia skal som erhvervsdrivende overholde markedsføringslovens regler i forbindelse

med markedsføring, uanset om Telia måtte benytte sig af bistand fra ikkeerhvervsdrivende,

det være sig sportsforeninger eller børn, i forbindelse med distribution

af markedsføringsmateriale. Retten tager derfor Forbrugerombudsmandens

påstand 4, der findes tilstrækkelig præcis til at kunne påkendes, til følge.

Med hensyn til

adresseret reklame fra Telia anført i et ikke særligt fremhævet afsnit, hvor det, der

sprogligt gives samtykke til, i realiteten alene er, at Telia må analysere, hvordan for

8 -

påstand 3, og denne påstandpåstand 4 følger det af markedsføringslovens § 6a, stk. 2, atpåstand 5 er erklæringen vedrørende modtagelse af personligt-

brugerens mobiltelefon anvendes, men derimod ikke til, at Telia udsender markedsføringsmateriale

uanset forbrugerens tilmelding til Robinsonlisten i CPR mv.

Det fremgår af bemærkningerne til markedsføringslovens § 6a, (F.T. 1999-

2000, Tillæg A, s. 5946), at

”et samtykke skal være konkretiseret i den forstand, at det klart og utvetydigt

fremgår, hvad der meddeles samtykke til. Et samtykke til markedsføring

ved brug af de her nævnte fjernkommunikationsteknikker kan

imidlertid være affattet forholdsvis bredt, jf. bemærkningerne til lovforslagets

§ 2 (den foreslåede § 6a i markedsføringsloven).

Et samtykke skal også være informeret. Den der giver samtykket,

skal således være klar over, hvad han meddeler samtykke til. Hvis et samtykke

alene fremgår af den erhvervsdrivendes standardvilkår, kan det kun

anses for givet, hvis det har været fremhævet overfor den pågældende.”

Henset til samtykkeerklæringens placering, dens uklare sproglige formulering og

dens grafiske udtryk, sammenholdt med resten af tilmeldingsblanketten, findes samtykkeerklæringen

ikke at opfylde klarheds- og fremhævelseskravene i markedsføringslovens

§ 6a. Forbrugerombudsmandens påstand 5 tages derfor til følge.

T H I K E N D E S F O R R E T:

Det forbydes Telia Telecom A/S at udlevere materiale vedrørende ”Telia Sport &

Fritid” konceptet, herunder tilmeldingsblanketter vedrørende tegning af telefonabonnementer,

der indeholder begrænsninger i forbrugernes ret til senest 5 måneder efter

en kontrakts indgåelse at opsige aftalen med maksimalt én måneds varsel, jf. bekendtgørelse

nr. 1169 af 15. december 2000 om udbud af telenet og teletjenester §

11, stk. 1, nr. 4.

Det forbydes Telia Telecom A/S at lade private udsende Telia Telecom A/S’s markedsføringsmateriale

efter aftale med eller på opfordring af Telia Telecom A/S, medmindre

Telia Telecom A/S i den forbindelse påser, at markedsføringslovens § 6a bliver

overholdt.

Telia Telecom A/S skal anerkende, at det samtykke til at modtage personlig adresseret

reklame fra Telia Telecom A/S, som forbrugere afgiver over for Telia Telecom

A/S ved tilmelding til ”Telia Sport & Fritid” abonnementet ikke opfylder betingelserne

i markedsføringslovens § 6a, stk. 3, for at Telia Telecom A/S kan rette henven

9 -

-

delse til forbrugerne, hvis de er registreret i den fortegnelse, der udarbejdes af CPR

en gang i kvartalet, eller hvis de har frabedt sig dette overfor Telia Telecom A/S.

Telia Telecom A/S frifindes for de øvrige påstande.

Sagens omkostninger ophæves.

Jørn Meldgaard Claus Jepsen

Elmer

Ninna Kiessling Laura Larsen

(Sign.)

___ ___ ___

Udskriftens rigtighed bekræftes. Sø- & Handelsrettens kontor, den 13.06.2002

P.j.v.

 

Tilbage til SPORTSRET 

N000300G - MCJ

UDSKRIFT

AF

SØ- & HANDELSRETTENS DOMBOG

____________

Afsagt den 13. juni 2002

Sag N 3/01

Forbrugerombudsmanden

(

Forbrugerombudsmanden ved Peter Fogh Knudsen)

mod

Telia Telecom A/S

(

Advokat Jens Ottosen-Støtt)

D O M

Sagen angår spørgsmålet om, hvorvidt Telia Telecom A/S (i det følgende: Telia)

overholder markedsføringslovens regler i forbindelse med markedsføringen af ”Telia

Sport & Fritid”.

Sagsfremstilling

Telia har siden første halvår 2000 markedsført ”Telia Sport & Fritid” over for sportsforeninger.

Konceptet går nærmere ud på, at Telia skriver til formændene for diverse

sportsforeninger og tilbyder sponsorstøtte på følgende vilkår:

” …Telia Sport & Fritid sponserer foreninger med 100 kr. for hver ny

bestilling og udbetaler derudover en bonus efter 12 måneder baseret

på antal aktive medlemmer. Yderligere modtager din forening hvert

- 2 -

halve år et beløb på 5 % af dine medlemmers samtaler…Med en sponsoraftale

fra Telia Sport & Fritid deltager din forening automatisk i

konkurrencen om 55.555,55 kr. til en festlig lejlighed…”

Foreningerne forpligter sig i givet fald til:

”at arbejde aktivt for tegning af Telia CityPlan abonnementer blandt

medlemmer og øvrige støtter af foreningen”

Telia lader sportsforeningerne distribuere makedsføringsmaterialet til deres medlemmer.

Materialet er udarbejdet af Telia. I et brev til foreningernes formænd står der

følgende:

”Telia har overordnet besluttet ikke at foretage markedsføring overfor

personer under 15 år. Dette er i øvrigt i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens

vejledning ”Børn, unge og markedsføring”.

Som følge heraf henledes

må markedsføres aktivt overfor de af foreningens medlemmer, der

endnu ikke er fyldt 15 år.

med Telia Sport & Fritid bl.a. indebærer, at i de tilfælde hvor foreningen

ikke selv udarbejder og pakker henvendelsen til medlemmerne,

alene anvender og udleverer en medlemsfortegnelse til en underleverandør,

der er anmeldt som EDB-Servicebureau overfor Datatilsynet”

opmærksomheden særligt på, at der ikkeTelia understreger tillige, at en sponsoraftale

Det markedsføringsmateriale, som foreningerne distribuerer til deres medlemmer,

indeholder bl.a. følgende:

”Vær med på holdet…og støt din forening”

”Du er på hjemmebane…med Telia Sport & Fritid”

”Det handler om at være sammen…Skal vi tale os til sjov og ballade”

”PS. Aftalen med Telia Sport & Fritid er på plads, så skynd dig og støt

vores forening nu. Jo hurtigere du tilmelder dig – des hurtigere får vi

sponsorpenge fra Telia Sport & Fritid”

”Bemærk: Er du under 18 år skal abonnementsaftalen underskrives af

din værge eller forælder”

”Du kan frabede dig lignende markedsføring fremover indenfor en

frist af to uger fra modtagelsen af dette brev…”

På tilmeldingsblanketten til Telia Sport & Fritid GSM1800 Abonnement står der lige

under underskriftsrubrikken følgende:

”Ved nedenstående underskrift giver jeg tilladelse til, at Telia kan analysere

hvordan jeg anvender min mobiltelefon, så jeg kan modtage

målrettet information og markedsføring om teleservice fra Telia.

Nej jeg giver ikke denne tilladelse”

- 3 -

Ved brev af 2. august 2000 anmodede Forbrugerombudsmanden Telia om at indsende

en redegørelse for samt eksempler på sponsoraftalerne og markedsføringen.

Ved brev af 8. august 2000 fremsendte Telia det ønskede materiale til Forbrugerombudsmanden.

Den 13. november 2000 anmodede Forbrugerombudsmanden Telia om at

standse ”Telia Sport & Fritid” under henvisning til, at Forbrugerombudsmanden

fandt, at sponsoraftalen og markedsføringen af denne var i strid med markedsføringslovens

bestemmelser.

Telia meddelte den 27. november 2000 Forbrugerombudsmanden, at konceptet

ikke ville blive standset, idet det efter Telias opfattelse overholder de gældende regler.

Forklaringer

Niels Erik Christensen

blev udarbejdet og markedsført. Han var ansvarlig for opbygningen af

salgskanaler gennem forhandlere. Han var ikke involveret i Sport & Fritidskonceptet,

der lå i et andet regi. Han kender således kun konceptet udefra.

Mobiltelefonmarkedet er præget af hård konkurrence, men der sælges alligevel

aldrig abonnementer til unge under 18 år, da det dels er ulovligt og dels kan medføre

tab. Hver gang der sælges et abonnement, bliver kundens cpr.nr. og kreditværdighed

checket elektronisk. Forældre kan tegne abonnementer til deres børn uden at oplyse,

at det er et barn, der er brugeren. Normalt oplyses brugeren kun, hvis der er tale om

en medarbejders mobiltelefon i en virksomhed.

Det er sædvanligt, at en forhandler modtager betaling for formidling af abonnementsaftalen.

Beløbets størrelse er skiftende, ligesom det er forskelligt, om betalingen

sker på airtimebasis eller som et engangsbeløb.

har forklaret, at han arbejdede hos Telia, mens Sport & Fritidskonceptet

Henrik Andersen

Sport & Fritidskonceptet. Baggrunden for konceptet var en handlingsplan, der

indebar en ny måde at se markedet på. Der skulle skaffes nye, loyale kunder. Han fik

ideen dels på grund af sin fortid hos Q8, der har et koncept, hvor der sendes 10 øre til

den forening, kunden er medlem af, hver gang der tankes en liter benzin, og dels på

grund af hans tilknytning til hans børns sportsforening. Målgruppen var foreningernes

medlemmer over 18 år.

har forklaret, at han er ansat i Telia Mobil. Han var med til at udtænke

- 4 -

I dag er børn meget bevidste og stærkt tiltrukket af mobiltelefoni. Børn får mobiltelefoner

i 10 års alderen, og nogle skal selv betale med deres lommepenge. Derfor

er børnene interesseret i abonnementstelefoner, da de er billigst.

Telias interne etiske regler betyder dog, at Telia ikke markedsfører sig direkte

overfor unge under 15 år. Foreningerne under Sport & Fritidskonceptet sendte markedsføringsmaterialet

til samtlige medlemmer - også dem under 15 år, der også var

en del af målgruppen. Brevene blev sendt til børnene, men henvendte sig selvfølgelig

til forældrene, der givet fald skulle tegne abonnementet.

Henrik Kilsgaard

Danske Bank har siden 1998 samarbejdet med Hjerteforeningen om Hjerteforeningens

udstedelse af Mastercards, som administreres af Den Danske Bank. Den Danske

Bank udbetaler 50 kr. om året per Mastercard til Hjerteforeningen og 1,10 kr. per

betalingstransaktion. Hjerteforeningen står selv for markedsføringen af konceptet, og

de udarbejder og udsender selv materialet. Den Danske Bank har en fuldstændigt tilsvarende

ordning med WWF (World Wildlife Fund).

har forklaret, at han er afdelingsdirektør i Den Danske Bank. Den

Påstande

Forbrugerombudsmanden

1. Det forbydes Telia at lade sponsorstøtte til foreninger omfattet af ”Telia Sport &

Fritid” konceptet afhænge af og variere med foreningens medlemmers og andre

støtters anskaffelse og anvendelse af Telias mobiltelefonabonnementer.

2. Telia skal bringe allerede indgåede sponsoraftaler i strid med påstand 1 til ophør.

3. Det forbydes Telia at udlevere materiale vedrørende ”Telia Sport & Fritid” konceptet,

herunder tilmeldingsblanketter vedrørende tegning af telefonabonnementer,

der indeholder begrænsninger i forbrugernes ret til senest 5 måneder efter en

kontrakts indgåelse at opsige aftalen med maksimalt én måneds varsel, jf. bekendtgørelse

nr. 1169 af 15. december 2000 om udbud af telenet og teletjenester §

11, stk. 1, nr. 4.

4. Det forbydes Telia at lade private udsende Telias markedsføringsmateriale efter

har nedlagt følgende påstande:

- 5 -

aftale med eller på opfordring af Telia, medmindre Telia i den forbindelse påser,

at markedsføringslovens § 6a bliver overholdt.

5. Telia skal anerkende, at det samtykke til at modtage personlig adresseret reklame

fra Telia, som forbrugerne afgiver overfor Telia ved tilmelding til ”Telia Sport &

Fritid” ikke opfylder betingelserne i markedsføringslovens § 6a, stk. 3, for, at Telia

kan rette henvendelse til forbrugerne, hvis de er registreret i den fortegnelse,

der udarbejdes af CPR en gang i kvartalet, eller hvis de har frabedt sig dette overfor

Telia.

Telia

nedlagt påstand om afvisning, subsidiært frifindelse. Overfor påstand 3 har Telia taget

bekræftende til genmæle.

har påstået frifindelse overfor påstand 1, 2 og 5. Overfor påstand 4 har Telia

Parternes synspunkter

Forbrugerombudsmanden

at konceptet udnytter, at børn og unge er nemt påvirkelige og mangler erfaring og

kritisk sans. Konceptet udnytter endvidere den goodwill og loyalitet, der er knyttet til

sportsforeningerne. Der sker en utilbørlig sammenblanding af medlemmernes privatøkonomi

og foreningernes finansiering. Konceptet presser foreningernes medlemmer

og støtter til at købe og anvende Telias mobiltelefonabonnementer, ligesom de udbudte

konkurrencer skaber gruppepres i foreningerne. Forbrugernes valg af produkt

kan derfor blive påvirket af usaglige hensyn. Konceptet rammer børn og unge, og

dem må der tages særligt hensyn til. Det anses efter artikel 3 ICC Kodeks for Reklame

Praksis for stridende mod god skik, at en reklame misbruger forbrugernes tillid

eller udnytter deres mangel på erfaring. Det følger af samme kodeks, artikel 14, stk.

1, litra a, at reklamer ikke må udnytte børn og unges manglende erfaring og godtroenhed.

Reklamer må ifølge samme artikels stk. 2 ikke antyde, at besiddelse eller brug

af et produkt i sig selv vil give barnet eller det unge menneske bl.a. sociale fordele

frem for andre børn eller unge, eller at det ikke at eje produktet kan have den modsatte

virkning. Konceptet strider herefter mod god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens

§ 1.

Ved udsendelse af det i

markedsføringslovens § 6a overholdes, idet Telia ikke kan omgå denne regel ved at

har vedrørende påstand 1og 2, der hører sammen, anført,påstand 4 omhandlede markedsføringsmateriale skal

- 6 -

lade ikke-erhvervsdrivende udsende det af Telia udarbejdede markedsføringsmateriale,

hvilken markedsføringsmåde strider også mod markedsføringslovens § 1.

Det omhandlede samtykke til at modtage personligt adresseret reklame i

5

ligesom det kræver forbrugerens positive accept. Telias samtykke er hverken informeret

eller særligt fremhævet, ligesom det indhentes ved negativ accept.

påstandskal efter markedsføringslovens § 6a være informeret og særligt fremhævet,

Telias advokat

overfor børn under 15 år, ligesom det ikke er tilpasset og rettet mod unge under 18

år. Konceptet udnytter ikke den goodwill og loyalitet, der er over for foreningerne,

på nogen utilbørlig måde. ICC Kodeks for Reklame Praksis er hverken krænket eller

relevant. Forbrugs- og afsætningsafhængigt vederlag er desuden et velkendt, indarbejdet

og anerkendt fænomen inden for afsætning af mobiltelefonabonnementer og

således ikke i strid med markedsføringsloven.

Den af forbrugerombudsmanden nedlagte

at den må afvises. Det er foreningerne, som ikke er bundet af markedsføringslovens §

6a, der udsender materialet. Telia kan ikke bestemme, hvordan foreningerne skal foretage

udsendelsen. Telia har handlet korrekt ved at rådgive foreningerne og tilbyde

assistance samt udarbejde materiale, der ikke overtræder markedsføringslovens § 6a.

Det omhandlede samtykke til at modtage personligt adresseret reklame i

har vedrørende påstand 1 og 2 anført, at konceptet ikke markedsførespåstand 4 er formuleret så upræcist,påstand

5 er frivilligt, specifikt, informeret og opfylder lovens krav.

Sø- og Handelsrettens afgørelse

Det er en ganske udbredt form for markedsføring at lade et pengebeløb tilfalde foreninger

eller andre velgørende formål i forbindelse med salg af produkter.

Forbrugernes beslutning om at købe en bestemt vare eller bestille en bestemt

tjenesteydelse træffes efter en afvejning af en lang række hensyn. Pris, egenskaber,

kvalitet og holdbarhed er vigtige elementer. Men etiske, miljømæssige og politiske

hensyn indgår også i mange forbrugeres afvejning. Det kan også være afgørende for

en forbrugers valg af en bestemt vare eller tjenesteydelse, at en del af det vederlag,

som forbrugeren betaler til den erhvervsdrivende, af denne betales videre til en bestemt

forening eller til et bestemt velgørende formål.

Retten kan tiltræde, at børn og unge under 18 år skal beskyttes, således at deres

loyalitet over for eksempelvis sportsforeninger ikke misbruges, ligesom børn og unge

under 18 år ikke bør benyttes i salgs- og markedsføringsøjemed, heller ikke som

- 7 -

salgskanaler for private erhvervsdrivende. En stor del af sportsforeningernes medlemmer

er børn og unge under 18 år, og det kan give anledning til visse betænkeligheder,

hvis udformningen og markedsføringen af ”Telia Sport & Fritid” kan være

med til at lægge et socialt pres på børn og unge, jf. således også artikel 14 i ICC Kodeks

for Reklame Praksis. Børnenes forældre og andre opdragere samt voksne, der

som formænd, bestyrelsesmedlemmer, ledere eller frivillige deltager i arbejdet i foreninger,

har imidlertid ansvar for, at børn og unge vejledes om, hvordan de skal forholde

sig til kommercielle henvendelser af denne karakter, således at de lærer at forholde

sig kritisk hertil og bliver uddannet til at foretage de afvejninger, som en forbruger

må foretage.

Børn og unge under 18 år kan ikke selv tegne et mobiltelefonabonnement, og

Telias markedsføringskoncept forudsætter således, at det er børns forældre eller værger,

der træffer beslutningen om at tegne abonnement hos Telia. På denne baggrund

findes markedsføringen af ”Telia Sport & Fritid” ikke at være i strid med god markedsføringsskik,

og Telia frifindes for Forbrugerombudsmandens

påstande 1 og 2.

Telia har taget bekræftende til genmæle over for

tages til følge.

For så vidt angår

en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug

af andre midler til fjernkommunikation end elektronisk post, et automatisk opkaldssystem

eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder

samt arbejds- og tjenesteydelser, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende

har frabedt sig dette, eller hvis det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes

af Det Centrale Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende har

frabedt sig henvendelser, der sker i sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende

ved undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende

har frabedt sig sådanne henvendelser.

Telia skal som erhvervsdrivende overholde markedsføringslovens regler i forbindelse

med markedsføring, uanset om Telia måtte benytte sig af bistand fra ikkeerhvervsdrivende,

det være sig sportsforeninger eller børn, i forbindelse med distribution

af markedsføringsmateriale. Retten tager derfor Forbrugerombudsmandens

påstand 4, der findes tilstrækkelig præcis til at kunne påkendes, til følge.

Med hensyn til

adresseret reklame fra Telia anført i et ikke særligt fremhævet afsnit, hvor det, der

sprogligt gives samtykke til, i realiteten alene er, at Telia må analysere, hvordan for

8 -

påstand 3, og denne påstandpåstand 4 følger det af markedsføringslovens § 6a, stk. 2, atpåstand 5 er erklæringen vedrørende modtagelse af personligt-

brugerens mobiltelefon anvendes, men derimod ikke til, at Telia udsender markedsføringsmateriale

uanset forbrugerens tilmelding til Robinsonlisten i CPR mv.

Det fremgår af bemærkningerne til markedsføringslovens § 6a, (F.T. 1999-

2000, Tillæg A, s. 5946), at

”et samtykke skal være konkretiseret i den forstand, at det klart og utvetydigt

fremgår, hvad der meddeles samtykke til. Et samtykke til markedsføring

ved brug af de her nævnte fjernkommunikationsteknikker kan

imidlertid være affattet forholdsvis bredt, jf. bemærkningerne til lovforslagets

§ 2 (den foreslåede § 6a i markedsføringsloven).

Et samtykke skal også være informeret. Den der giver samtykket,

skal således være klar over, hvad han meddeler samtykke til. Hvis et samtykke

alene fremgår af den erhvervsdrivendes standardvilkår, kan det kun

anses for givet, hvis det har været fremhævet overfor den pågældende.”

Henset til samtykkeerklæringens placering, dens uklare sproglige formulering og

dens grafiske udtryk, sammenholdt med resten af tilmeldingsblanketten, findes samtykkeerklæringen

ikke at opfylde klarheds- og fremhævelseskravene i markedsføringslovens

§ 6a. Forbrugerombudsmandens påstand 5 tages derfor til følge.

T H I K E N D E S F O R R E T:

Det forbydes Telia Telecom A/S at udlevere materiale vedrørende ”Telia Sport &

Fritid” konceptet, herunder tilmeldingsblanketter vedrørende tegning af telefonabonnementer,

der indeholder begrænsninger i forbrugernes ret til senest 5 måneder efter

en kontrakts indgåelse at opsige aftalen med maksimalt én måneds varsel, jf. bekendtgørelse

nr. 1169 af 15. december 2000 om udbud af telenet og teletjenester §

11, stk. 1, nr. 4.

Det forbydes Telia Telecom A/S at lade private udsende Telia Telecom A/S’s markedsføringsmateriale

efter aftale med eller på opfordring af Telia Telecom A/S, medmindre

Telia Telecom A/S i den forbindelse påser, at markedsføringslovens § 6a bliver

overholdt.

Telia Telecom A/S skal anerkende, at det samtykke til at modtage personlig adresseret

reklame fra Telia Telecom A/S, som forbrugere afgiver over for Telia Telecom

A/S ved tilmelding til ”Telia Sport & Fritid” abonnementet ikke opfylder betingelserne

i markedsføringslovens § 6a, stk. 3, for at Telia Telecom A/S kan rette henven

9 -

-

delse til forbrugerne, hvis de er registreret i den fortegnelse, der udarbejdes af CPR

en gang i kvartalet, eller hvis de har frabedt sig dette overfor Telia Telecom A/S.

Telia Telecom A/S frifindes for de øvrige påstande.

Sagens omkostninger ophæves.

Jørn Meldgaard Claus Jepsen

Elmer

Ninna Kiessling Laura Larsen

(Sign.)

___ ___ ___

Udskriftens rigtighed bekræftes. Sø- & Handelsrettens kontor, den 13.06.2002

P.j.v.

Jens Ottosen-Støtt | Sløjfen 4, 2.tv., 2000 Frederiksberg - Danmark | Tlf.: +45 60 444 300 | jos@stoett-ret.dk